woensdag 30 juni 2010

Gesprek

Vorige week woensdag het gesprek gehad met de Nazorgcoördinator Geriatrie en mijn ouders.


Het word al snel duidelijk dat er veel hulp voorhanden is als je maar weet waar je moet zoeken. Gelukkig wist ik dat. De Nazorgcoördinator Geriatrie heeft toen ook voor mijn schoonmoeder hulp geregeld. Zij is zo'n leuk mens maar ook eentje die weet van aanpakken.
Alleen al daarom ben ik zo blij dat ik haar heb gevraagd om te komen praten.


Voor het plasprobleem (vooral 's nachts) zijn 2 oplossingen.
De eerste oplossing is de Uritip katheter, dat is een soort condoom die je voor het slapen gaan aanbrengt. Aan het condoom zit een slangetje met een opvangzakje. Net iets anders dan een gewone katheter.
De tweede oplossing is dat er 's nachts iemand langs komt helpen met toiletbezoek maar dan zou mijn moeder in een andere kamer moeten slapen anders word ze alsnog wakker.


We gaan eerst de Uritip katheter uitproberen want dat zou verdraaid makkelijk zijn. Mijn vaders hoeft niet uit bed om te plassen en mijn moeder kan blijven slapen of in ieder geval blijven liggen.


Om mijn moeders alvast wat werk uit handen te nemen, kan er voor 3x in de week al douchehulp komen. Daar had ze wel oren na :) En dat kan straks uitgebreid worden naar alle dagen in de week als ze in het ziekenhuis is geweest.


Mijn vader had voorheen erg last van hallucinaties en veel plassen, maar met andere medicijnen werd dat beduidend minder. Nu lijkt het alsof die medicijnen niet meer goed werken.
Een van die medicijnen heeft een lage dosis en via de huisarts gaan we kijken of die dosis verhoogt mag worden.
Misschien gaat het met een iets hogere dosis weer beter.(#durftehopen)  Dat moet nog uitgezocht worden.


De nazorgcoördinator adviseerde ook om de geriater (weer) in te schakelen. 
Daar is mijn vader 6 jaar geleden voor het laatst geweest nadat de diagnose (Alzheimer) was vast gesteld.
De geriater heeft een beter beeld van de werking van die medicijnen en kan die werking ook beter volgen. 
En er is in die 6 jaar waarschijnlijk veel veranderd en is er meer bekend over die medicijnen dan toen.
Morgen hebben ze een afspraak bij de huisarts.


Maar nu blijft het probleem....waar gaat mijn vader heen als mijn moeder geopereerd is en uit ziekenhuis is ontslagen.. 
Hij kan 2 weken logeren bij het verpleeghuis waar hij staat in geschreven en dan?
Mijn moeder zal na 2 weken echt nog niet herstelt zijn. Er moet dus hulp zijn voor 24u per dag. 
Er is hulp die elke dag een aantal keer per dag kan komen om mijn vader te helpen en hulp voor in de huishouding


Ik ben bang dat mijn moeder, tussendoor als er niemand is, toch geneigd is om "iets "te gaan doen.
Dat "iets"kan van alles zijn wat met mijn vader te maken heeft.
Ze zal na haar operatie toch echt tijd nodig hebben en mag absoluut niet sjouwen, sjorren en tillen. 
En mijn moeders is heel eigenwijs, ik heb het niet van een vreemde....


Vandaag kwam zij even op de koffie, vaders zat bij de dagopvang. Ik kreeg een mooi plantje omdat ik zo snel hulp had geregeld :) Blij dat er hulp eraan komt en blij dat ze hier was en even wat afleiding had.


Morgen ga ik met het verpleeghuis bellen, wil toch is weten hoelang iemand kan blijven logeren als de mantelzorg even niet mogelijk is.


Een kleine last is van mijn schouder maar ik ben nog niet helemaal tevreden.





4 opmerkingen:

  1. Lijkt me enorm zwaar. Maar goed dat je hulp zoekt en blijft zoeken.
    Uiteindelijk zullen er antwoorden komen op de vragen.
    Succes & sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Brigitt,
    Wat een 'gedoe' allemaal. Ik weet nog dat toen mijn oma ooit geopereerd moest worden, mijn opa ook gewoon werd opgenomen onder het mom van onderzoeken doen. Hij mankeerde erg veel. Zal tegenwoordig inderdaad wel niet zo makkelijk meer gaan.

    Wij hadden tot voor kort twee zussen tegenover ons wonen, 91 en 92 jaar. Zij kregen per etmaal volgens mij 9x thuiszorg, dus ook 's nachts, dat zou al iets oplossen lijkt mij. 9x is volgens mij het maximum. Verder zijn er vaak oplossingen die ze niet van de daken roepen, bezuinigen bezuinigen 't is een ramp.

    Sterkte met het vinden van een oplossing! XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi!
    Beter dat dit gesprek zo goed heeft plaats gevonden. En ja... dat eigenwijze herken ik ook van mijn mams en m'n schoonmams. Ook al kan je het niet: je doet het toch en/of je probeert het toch. Het zou mogelijk moeten zijn hoor, langer verzorging om dat de zorger thuis wegvalt. Niet proberen is sowieso zeker mis...
    *duimduim*

    BeantwoordenVerwijderen