zondag 21 november 2010

Morgen

Morgen is het zover....
Morgen gaat mijn vader(Alzheimer) voor 4 weken naar het verpleeghuis omdat deze week mijn moeder geopereerd moet worden.

Samen, mijn moeder en ik, gaan we hem wegbrengen.(Het lood zit al in mijn schoenen.) Het huis waar hij naar toe gaat is ook het huis waarvoor hij staat in geschreven. Dus helemaal onbekend is het niet voor hem, maar ik vrees met grote vrezen.

Vorige week hebben mijn ouders een weekje op Ameland doorgebracht. Een vreemde omgeving en een ander dagelijks ritme. Die week was het al duidelijk dat verandering niet goed is, dan raak hij meer in de war en is heel onrustig en dan is mijn moeder nog in de buurt.

Afgelopen vrijdagavond was hij hier bij ons thuis. Mijn moeder, mijn zus en ik zijn die avond uit geweest. Vaders bleef bij Menno. Ons huis is helemaal niet onbekend en Menno al helemaal niet. Maar toch was hij heel onrustig, bleef steeds vragen waar mijn moeder was.

Vanaf morgen gaat 4 weken doorbrengen in een vreemde omgeving zonder mijn moeder om hem heen, diegene waar hij zo afhankelijk van is. Hij zal zijn routine kwijtraken, zijn dagelijks ritme....
Die verandering zal hem absoluut geen goed doen maar helaas kan hij niet meer alleen thuis blijven.

Morgen is het zover....
Morgen is misschien wel het begin van het einde....
Morgen.....

1 opmerking: